ΤΟ ΤΡΕΝΟ ΤΗΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΦΥΓΗΣ…
Δεν πρόκειται να γράψω κριτική για τη θρυλική ταινία. Απλώς ο τίτλος αυτός μου ήρθε συνειρμικά με όσα εξαγγέλθηκαν τις τελευταίες μέρες για τις περικοπές των δρομολογίων του ΟΣΕ.
Η τελευταία εξαγγελία της κυβέρνησης για το μέλλον του τρένου στη Μεσσηνία και την Πελοπόννησο, στη Μεσσηνία με το τριτοκοσμικό οδικό δίκτυο και τις ελλιπέστατες δημόσιες συγκοινωνίες, στη Μεσσηνία των υποτιμημένων αγροτικών προϊόντων και του ακόμα πιο υποτιμημένου εισοδήματος μας άφησε άναυδους.
Πώς μπορούμε να πιστέψουμε πως ένα βασικό στοιχείο κρατικής υποδομής όπως είναι ο σιδηρόδρομος καταργείται, επειδή δεν μπορεί να εξυγιανθεί. Ακόμα και στη βάρβαρη ελεύθερη αγορά το «κλείσιμο» μιας επιχείρησης είναι η έσχατη λύση, όταν έχουν δοκιμαστεί όλα τα μέσα για τη διάσωσή της.
Η κυβέρνηση της ΝΔ καταργεί δρομολόγια χωρίς να κάνει προσπάθεια να προσεγγίσει το επιβατικό κοινό και τις ανάγκες του. Είναι εύκολες οι διαπιστώσεις του τύπου «Κανείς δε χρησιμοποιεί πια το τρένο». Αλλά κανείς δε λέει ότι το δίκτυο είναι της εποχής του Τρικούπη, πρωτοποριακό για τα τέλη του 19 ου αι., μουσειακό για τις αρχές του 21ου αι. Κανείς δεν βλέπει ότι οι υποβαθμισμένες υπηρεσίες του δεν είναι ελκυστικές για τον Έλληνα του σήμερα που μόνο κατ’ όνομα αποκαλείται Ευρωπαίος.
Στην Ευρώπη της ελεύθερης αγοράς που ενστερνίζεται η ΝΔ ο σιδηρόδρομος είναι βασικό μέσο μεταφοράς ανθρώπων κι εμπορευμάτων όχι μόνο εγχώρια, αλλά και μεταξύ διαφορετικών χωρών. Σ’ όλη την Ευρώπη από την Πορτογαλία μέχρι τη Ρωσία έχουν προσπαθήσει κι έχουν επιτύχει άψογα δίκτυα σιδηροδρομικών γραμμών.
Ο ΟΣΕ είναι ένας «κοινωφελής οργανισμός», μέσο εξυπηρέτησης του ευρέως κοινού. Στις μέρες μας όμως καταλαβαίνουμε ότι πρέπει να είναι και κερδοφόρος. Όταν ένας τέτοιος «κοινωφελής οργανισμός» νοσεί τον εξυγιαίνεις, δεν του κάνεις ευθανασία. Δίνεις κίνητρα στους πολίτες να το χρησιμοποιήσουν.
Ο εκσυγχρονισμός του τρένου είναι δείγμα πολιτισμού σε μια εποχή που η σιδηροδρομική γραμμή θεωρείται το μέλλον των συγκοινωνιών στην κατεύθυνση της Πράσινης Ανάπτυξης (ας σκεφτούμε την επέκταση του προαστιακού της Αθήνας και την κατασκευή μετρό στη Θεσσαλονίκη).
Στον απομονωμένο συγκοινωνιακά νομό μας - που επιβιώνει κατά ένα μέρος και από τον τουρισμό - αξίζει όχι μόνο να διατηρηθούν, αλλά να εξυγιανθούν και να τελειοποιηθούν οι υπηρεσίες του ΟΣΕ.
Το τρένο, σύμβολο και σταθμός της βιομηχανικής επανάστασης, ώθησε την ραγδαία εξέλιξη της σύγχρονης κοινωνίας, ένωσε χώρες και λαούς και ενέπνευσε με τη ρομαντική του φύση ποιητές και τραγουδοποιούς, συγγραφείς και σκηνοθέτες. Οφείλουμε να αντισταθούμε σύσσωμοι στον παραλογισμό και να συμπαρασταθούμε στο δίκιο αγώνα των σιδηροδρομικών της Μεσσηνίας και όλης της χώρας που ζουν καθημερινά μέσα σε κλίμα αβεβαιότητας αυτοί και οι οικογένειες τους.
ΛΕΩΝΙΔΑΣ.ΘΑΝ.ΦΙΛΙΠΠΟΠΟΥΛΟΣ
ΟΙΚΟΝΟΜΟΛΟΓΟΣ